De quilts die tentoongesteld zijn, zijn gemaakt in de loop van ruim 20 jaar. In 1991 werd ik 'gegrepen' door het 'quiltvirus' en dat is nooit meer overgegaan. De Quilt op de afbeelding heeft als titel "Pintades"

De oudste quilt die hier hangt, is Tuin uit 1991 of 1992, gemaakt in de logcabin-techniek.
Ik was naar een quiltcursus voor gevorderden gegaan, omdat ik dacht de beginnerscursus wel te kunnen overslaan, want ik had zonder enige begeleiding zelf al een aantal werkstukken in patchwork gemaakt.
Helaas bleek mij al snel, dat juist de logcabintechniek, die ik graag wilde leren, in de beginnerscursus behandeld wordt. Gelukkig kwam juist een nummer van Handwerken zonder Grenzen uit, waarin deze techniek beschreven werd. Daarmee ging ik aan de gang. Achteraf merkte ik dat ik sommige dingen op een andere manier had gedaan dan gebruikelijk. Zo wordt een logcabin blok meestal in 2 kleurstellingen gemaakt, die diagonaal over de blokken verdeeld zijn. Ik verdeelde een blok in 4 kleurvakjes en maakte daarmee een tekening die ik in deze techniek uitwerkte. Ook wordt in de traditionele logcabin het centrum van elk blok meestal rood gemaakt: het haardvuur.
Ten slotte: voor de afwerking had ik een ophangmogelijkheid nodig en ik maakte daarvoor lussen aan de achterkant. Tijdens mijn eerste cursus leerde ik, dat een tunnel van stof veel beter werkt.
Deze quilt is gepubliceerd in Quiltnieuws, het tijdschrift voor het quiltersgilde. De redacteur vroeg mij welke van de twee korte kanten de bovenkant was; maar het is een horizontale quilt! Hij is toch verticaal gepubliceerd; mij kon het niet zoveel schelen.

Daarna heb ik in een volgende cursus het Gebouw gemaakt, waarvan iedereen zegt dat het aan Escher doet denken. We kregen als techniek: het maken van een ontwerp met ruit- en/of trapeziumvormen in lichte, middel- en donkere tinten, waardoor een ruimtelijk effect ontstaat. Hier is het ontwerp gemaakt door eerst stukjes stof op papier met een driehoeksraster te plakken, en die uit te knippen. Met deze stukjes stof ging ik spelen, totdat dit ontwerp eruit kwam rollen.
Deze quilt mag best verkocht worden, maar ik heb hem niet van een prijs voorzien, omdat enkele stoffen erg verkleurd zijn. Als iemand hem graag wil hebben, kan hij/zij een bod doen.

Daarna heb ik geen jaarcursussen bij één docent meer gedaan; alleen nog af en toe een workshop om een bepaalde techniek te leren. Veel cursussen heb ik gevolgd via internet, bij de Amerikaanse QuiltUniversity. Hieruit zijn Fractals en Verwachting onstaan.

Het quiltersgilde organiseert cursussen 'Quilten Speciaal' voor diegenen die zich verder willen ontwikkelen op artistiek gebied. Dat wilde ik graag, en in 2009/2010 heb ik deze cursus gedaan. Tijdens de cursus kregen we diverse opdrachten, zoals 'vertaal een foto in stof'. Dat werd Lesbos.

Een andere opdracht was: maak een eigen interpretatie van een Kesa, een Japanse traditionele doek. Hiervan is de indeling in vakken met een bepaalde verhouding gegeven, en ook de steek waarmee de delen met de hand aan elkaar worden gezet. Traditioneel zijn de randen zwart. Deze opdracht stelde me voor problemen: ik vermijd meestal Japanse dingen en Japans-getinte activiteiten, omdat ik de eerste jaren van mijn leven in een Jappenkamp het doorgebracht, en ik kan me daar nog wel wat van herinneren. Heb deze opdracht toch uitgevoerd met zelf geverfde stof en gequilte Japanse familie-wapenschilden. De rode cirkel is de Japanse zon, die ook op de Japanse vlag staat. Ten slotte heb ik alle onderdelen achter 'tralies' gezet van gescheurde zwarte repen. Dat gaf me emotionele voldoening.

Voor het eindwerkstuk kreeg ik - omdat ik moeite had met echt abstract werk - de opdracht om inspiratie te vinden vanuit een blauw-gele collage, die ook in deze cursus was gemaakt en die helemaal niets voorstelde; het was een compositie van vormen. We kregen een jaar de tijd, en het heeft maanden geduurd voordat ik eindelijk wist wat ik ging maken. Het werd een compositie van druppelvormen in geel en blauw, de meeste stoffen zijn zelf geverfd. Specialité is een driedimensionaal werkstuk, de meeste 'druppels' zijn eerst apart gemaakt en alleen met de bovenrand op de ondergrond bevestigd.

Intussen was ik lid geworden van een groep quilters, die allerlei opdrachten gezamenlijk bedachten en uitvoerden. Een van de werkstukken die ik hier gemaakt heb, is De maanden van het jaar, gemaakt van eerst gezamenlijk geverfde stoffen. Deze quilt bestaat uit tweemaal 12 stroken; van links naar rechts te 'lezen' als de kleuren die ik associeer met de seizoenen.

Een ander werkstuk binnen deze groep is Marina City, geïnspireerd door een foto van een flatgebouw met die naam in Chicago. De opdracht was: laat je inspireren door een gebouw. In het deel midden boven is het flatgebouw te herkennen; de rest is op verschillende manieren verknipt en gespiegeld en toegevoegd.

De meest recente quilt die ik gemaakt heb, is Lijnen en strepen; ook voor deze quiltgroep, waarin we lijnen en strepen als thema hadden bedacht.

Wellicht trekt iemand de conclusie dat ik tussen 1993 en 2003 niets heb gemaakt, maar dat is niet het geval. In deze tijd heb ik 8 kleinkinderen gekregen, voor wie ik elk minimaal 1 quilt heb gemaakt: wiegedekjes, kinderdekens, eenpersoonsdekens en speelkleden. Ook heb ik heel wat quilts verkocht of weggegeven, soms voor een loterij voor een goed doel.

Mijn laatste werkstuk (dat niet in Heerenveen hangt) is een grote quilt voor mijn kleinzoon, die op 12 januari 2012 geboren is

Josée Jakobs